-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kjapt generasjonsskifte
Den ble lansert så sent som i 2020, men allerede neste år kommer Mini Cooper SE i ny innpakning.
Selv om elbilen Mini Cooper SE bare har et par år på nakken, har modellen den er basert på eksistert siden 2014, med et ansiktsløft i 2018. Så når fjerde generasjon Mini (siden innlemmelsen i BMW-familien) lanseres neste år, blir også Cooper SE helt ny.
Vi ser at modellen på bildene har veldig korte overheng og nærmest et hjul i hvert hjørne. Det betyr ikke nødvendigvis at akselavstanden er strukket, snarere at bilen blir mindre enn forgjengeren og beveger seg mer i retning sine røtter.
Trolig går det i motsatt retning innendørs der den store «klokka» i sentrum og de rattmonterte instrumentene må vike for en moderne, sammenhengende skjerm på dashbordet.
En utfordring med dagens elbil er at den har kort rekkevidde, kun 234 km basert på WLTP-standarden, trolig en forklaring på det relativt begrensede salget – cirka 700 nye elbiler med Mini-logo er ifølge OFV registrert de to siste årene.
Dette er garantert et område hvor vi kan forvente et betydelig løft i forbindelse med generasjonsskiftet, noe blant annet overgang til ny elbilplattform skal danne grunnlag for. Denne er utviklet av BMW i Kina i samarbeid med Great Wall.
Mens dagens Mini-modeller bygges i Oxford vil dette endre seg ved generasjonsskiftet. Bensinbilene skal fortsatt bygges i England, men produksjon av Cooper SE legges til Kina.
Elbilen leveres i dag kun med tre dører, men med generasjonsskiftet kan det også komme en femdørsutgave om Mini velger å videreføre denne. En ny cabriolet er bekreftet, men foreløpig kun med bensinmotor.
Mini sikter seg inn på ren elbilproduksjon fra rundt 2030, så den nye generasjonen samt neste generasjon Countryman som også kommer i 2023, blir trolig de siste fossildrevne modellene fra merket. Selv de heftige Cooper Works-versjonene vil i fremtiden bli helelektriske.